GUY BOURDIN (1928-1991, Frankrijk) is onlosmakleijk verbonden met het glossy magazine Vogue. In dat blad kreeg hij alle kans zich te ontwikkelen. In zijn werk is de invloed van Man Ray te zien, met wie hij bevriedn was.
Begonnen met polaroids ging hij later echt alle middelen gebruiken die bij een glossy horen. Zijn gebruik van licht is dubbel, hij gebruikt het om de onechtheid van de fotografie te benadrukken en tegelijkertijd is het een perfect voorbeeld van glossy licht. Zijn kleuren zijn altijd fel en vechten om de aandacht. Zijn voorstellingen zijn grappig,sexy en tegelijkertijd dreigend. Het roept vragen op naar het verhaal waarvan we maar een klein stukje zien.
Schoenenfabrikant Jourdan gaf Bourdin volledig de vrije hand. Soms is het zoeken naarde schoen waarom het zou moeten gaan in commerciƫle fotografie.
Zijn werken zijn nog steeds in musea te zien.
Het zet de vrouwen neer als bewuste wezens(net als Newton). Ze zijn zich bewust van hun uitstraling en zijn daar trots op. Dat past uitstekend bij de tijd waarin hij zijn toptijd had: de jaren 70.
PRESSKIT
PLINTHS
HANGING
1976
1977
1977
1978
Geen opmerkingen:
Een reactie posten